2 daagse wandeling NS-Mookerheide.

Eerste dag.

Het is woensdag 28 oktober 2009 als ik samen met Menno (12 jaar) om half negen op station in Eindhoven sta. We gaan eerst met de trein van NSR tot Blerick en daar stappen we over op een trein van Veolia richting Cuijk.

01 aankomst in cuijk-640Zodra we zijn aangekomen in Cuijk gaan we op zoek naar een kiosk.

Na een kort rondje blijkt het stationsgebouw te koop en is er verder niets te vinden.
Gelukkig zijn we goed voorbereid en hebben we een exemplaar van internet gedownload.

Klik hier voor route informatie, kaart en beschrijving.

Als voorbereiding heb ik de route met mapsource overgenomen in mijn GPS.

Detail niveau van de kaart is zo laag dat dit niet altijd leiden tot het juist gekozen pad.

Inmiddels heb ik de GPS route opgenomen en verbeterd zodat deze nu perfect de beschrijving volgt van de ns wandeling.

Download de Garmin track hier!

Cuijk staat op moment van ons bezoek behoorlijk in de stijgers, zowel aan de kerk als op de maaskade wordt gewerkt.

03 cuijk staat in de stijgers-640

03a kerk-640

04 pont over de maas-640De kosten voor het overvaren van de maas met het pont kost 20 eurocent

2 jaar geleden was het pont wegens omstandigheden uit de vaart en moesten we een heel eind omlopen. Mocht je dat ook eens overkomen neem de trein naar Station Molenhoek-Mook (de brug die je ziet liggen is een spoorbrug) het scheelt flink wat kilometers.

05 jachhaven in mook-640

Aan de overkant gekomen lopen we langs de maas over een brug met daar vlakbij een haventje in Mook tussen enkele huizen door richting Mookerheide.

De Mookerheide is een mooi stukje natuur, waar je lekker kunt wandelen en foto’s maken.

06-oude wapenkist-640Een oude wapenkist door iemand blootgelegd.

07 mookerheide-met uitzicht op cuijk-640Uitzicht op Cuijk.
08 mookerheide-640 09 mookerheide-640
10 mookerheide-640 11 mookerheide-640
12 mookerheide-640 13 mookerheide-640

In de zomer lopen hier Schotse Hooglanders en schapen verder kun je genieten van mooie vergezichten over de maas. Na de Mookheide loop je over de Sint Jansberg, dit is minstens net zo mooi dan de Mookerheide. We maken een klein uitstapje naar een Romeinse villa tenminste de contouren zijn zichtbaar gemaakt. Ik heb er geen foto’s van maar niet getreurd Deze link (klik hier) Brengt je naar een site waar je er alles over kunt lezen.

We volgen een beekje langs de helling van de heuvel met mooie doorkijkjes, weilanden en bos.

14 sint jansberg-640 15 sint jansberg-640
16 sint jansberg-640 17 sint jansberg-640

Na de Sint Jansberg komen we uit op een onverharde weg en lopen we langs weilanden en Koolzaadvelden.

18 roodborstje-640 19 paddestoel-640
20 landweg breedeweg-640 21 koolzaad-640

Na zo’n 15 km komen we uit in Groesbeek. We zoeken een terrasje om even bij te komen van de wandeling.

22 groesbeek-640 23 groesbeek-640

Na onze dorst gelest te hebben bij Croissanterie Le Monde doen we nog wat boodschappen die we meenemen naar onze blokhut, nog voor we de de Panoramaberg inlopen gaan we nog even langs bij snackbar Hans om voldaan het laatste stukje naar de mini camping De Hoge hof te lopen waar we een trekkershut hebben gehuurd.

24 avondschemer-640

25 avondschemer-640 26 avondschemer-640

Minicamping De Hogehof

28 koeien-640 27 melkmachine op minicamping de hoge hof-640

De Hoge Hof is een prima Camping met goed sanitair ook kan je gebruik maken van de pannen en fornuis als je zelf zou willen koken. Met een mini laptop en wat films wilde we de avond doorkomen maar die hadden we helemaal niet nodig. de zoon van de camping vroeg of Menno met de tractor mee wilde na het eten. Dat leek hem wel wat, Rond 18:00 uur kwamen we de eigenaar tegen die de koeien ging melken en vroeg of we kwamen kijken, ook stelde hij voor om samen met enkele campinggasten op nachthike te gaan op zoek naar wild. Dat vond Menno natuurlijk helemaal te gek. na het koeien melken gingen we om 22:00 uur van start met zo’n 10 gasten.

Nachthike route

In het pikkedonker zonder licht (verboden mee te brengen) ging hij ons voor en vertelde spannende verhalen over de omgeving. we hebben 1 konijn gezien voor de rest hebben we het wild weggejaagd denk ik. We leken wel een kudde olifanten die door het bos trok :-)

Rond 0:30 kwamen we terug. We werden nog uitgenodigd voor een afzakkertje maar daar moesten we toch echt voor passen. We hadden de hele dag gelopen en dan nog zo’n nachthike erbij. Ook onze boodschappen stonden nog te wachten (flesje port, cola, chips, worst en kaas) dat wilde ik niet mee naar huis sjouwen.Ook hadden nog een halve film om af te kijken. We hebben in ieder geval flink genoten van ons verblijf op deze camping, echt super zo’n gastvrije camping met een eigenaar die zelf nog meer geniet dan de gasten.

De 2de dag

De volgende ochtend lekker uitgeslapen en na een douche genomen te hebben kwam ik buiten en zag ik dat een hond mijn zoon helemaal smerig gemaakt had. Hij was met zijn vuile poten tegen zijn piama opgesprongen en zat helemaal onder de modder. Menno was erg overstuur van het gebeuren. De hond had geen verkeerde bedoelingen en wilde alleen maar spelen. De eigenaar vond het ook vervelend en gaf Menno een petje van de Hoge Hof tegen de schrik. Na ons ontbijt gingen we op pad.

01 afscheid minicamping de hoge hof-640 02 boerderij poes-640

Op weg naar het pannenkoekenhuis liepen we langs mooie glooiende weilanden en door de bossen van Duivelsberg.

03 glooiend landschap-640 04 zwammen-640
05 paddestoel-640 06 bospad-640
07 holleboom-640

08 holleweg duivelsberg-640

09 pannenkoekenhuis duivelsberg-640
Pannenkoekenhuis De Duivelsberg.

Na een paar kilometer door een mooi stuk natuur komen we uit bij het pannenkoekenhuis De Duivelsberg. Buiten kan je heerlijk wandelen. de kinderen hebben een mooie klimboom en speeltuin waar ze zich vermaken kunnen. Ook in de omgeving is erg veel te doen. wij komen hier dan ook jaarlijks een dagje genieten. Klik op de titel hierboven voor meer informatie.

10 jummie das een lekkere pannenkoek-640De pannenkoek ging er dan ook in als ehh een lekkere pannenkoek

Pannenkoeken De Duivelsberg is een van de lekkerste pannenkoeken bakkers die ik ken.

Van hieruit volgen we nog een 10 tal kilometers slingerend door Berg en Dal naar Nijmegen waar we op de trein stappen en weer naar de Brabantse stad Eindhoven gaan.

Hieronder een impressie van de rest van de route.